Weboldal betűtípus – Melyiket választották a legnagyobb márkák?
A weboldal betűtípus kiválasztása nem egyszerű, hiszen zavarba ejtően hatalmas a választék. Szem előtt kell tartanunk, hogy a betűtípus nem csak az oldal kinézete szempontjából fontos, szempont az is, hogy minél könnyebben olvasható, befogadható legyen a látogatónk, illetve a célközönségünk számára. Egy jól megválasztott betűtípus meghatározó lehet akár a cégünk arculatára vonatkozóan is.
Mégis hogyan válasszam ki a megfelelő betűtípust weboldalamhoz?
Mondhatnánk azt is, hogy a weboldal betűtípus választás olyan, mint reggel eldönteni, milyen ruhát veszünk fel. A ruházatunk hatással lesz arra, mások milyen első benyomást szereznek rólunk vagy éppen mi magunk mennyire fogjuk komfortosan érezni magunkat a nap során.
Mielőtt kiválasztasz egy betűtípust vedd figyelembe, hogy:
A weboldalon megfelelően olvasható-e?
- Tartalmaz-e esetleg magyar ékezetes karaktereket? (más nyelv esetén az adott nyelv különleges karaktereit)
- Van-e esetleg több fajtája? (vékony, vastag, dőlt)
- Passzol-e a weboldalunk megjelenéséhez?
- Tükrözi-e a céged/márkád üzenetét, illetve illeszkedik-e az arculatodba.
Megmutatjuk, milyen betűtípust választottak a nagy márkák
A Paul Renner tervezte Futura, egyike a legrégibb Sans serif betűtípusoknak.
Az Apple tette igazán ismertté ezt a betűtípust, mikor 2002-ben néhány apró változtatással ezt választotta a márka képviselőjének.
A Helvetica az egyik legtöbbször használt betűtípus, például a cigiken található figyelmeztetések is ezzel íródtak.
A Bodoni nevezetű betűtípus eredete a 18.századra nyúlik vissza. Egy híres olasz tipográfushoz, Giambattista Bodonihoz fűződik. A vastag és vékony vonalak kombinálásával nagyon kontrasztos és drámai hatást vált ki. Nem véletlen, hogy divatlapokban használatos és a színházi plakátokon is megjelenik.
Herb Lubalin 1975-ben tervezte ezt a betűtípust az Avant Garde magazinhoz. Az irányzat elveihez híven ez egy tökéletesen geometrikus és jövőbe mutató betűtípus. Nagyon nagy figyelmet fordítottak az apró részletekre, ügyeltek rá, hogy minden betű tökéletesen működjön együtt.
Serif vagy Sans?
A legelső döntés, amit betűtípus választáskor meg kell hozni az valószínűleg az, hogy talpas legyen-e vagy ne.
Fontos megjegyezni, hogy ennek nem csupán esztétikai jelentősége van. A serif betűtípusokat könnyebb olvasni, jobban segíti a szem mozgását a sorok között, főleg akkor ha hosszú mondatokról van szó.
Ezzel ellentétben, ha a közönségünk kis gyerekekből áll mindenképpen a sans-ot válasszuk.
Variációk
Nem minden betűtípus rendelkezik sok variációval, ezért azt is figyelembe kell venni, hogy fontos-e számunkra, hogy tudjuk kombinálni a különböző vastagságokat. A betűtípus családok legtöbbje egy vékony egy normál és egy vastag opcióból áll (light, regular, bold). Vannak csak egy opciós típusok és szupercsaládok is. Ilyen hiperszuper például a Helvetica, ahol az Ultra Light-tól elkezdve a Condensed Black-ig minden megtalálható.
Ne keverjünk túl sok betűtípust, maximum kettőt válasszunk ki, amik jól passzolnak egymással!
Honnan tudhatod, hogy melyik font mivel passzol? Ebben rengeteg online eszköz a segítségedre lehet, íme néhány:
A betűtípusok megbízhatósága
Igen, ez is egy szempont a választásnál, ugyanis egyes betűtípusoknak nagyobb hitelt adnak az emberek. Errol Morris a New York Times egyik szerzője végzett egy kísérletet ezzel kapcsolatban, melynek meglepő eredménye született. A lényege abban állt, hogy a kiválasztottaknak el kellett olvasniuk egy esszét, amely tartalmazott egy kvízt. A címe a következő volt: Optimista vagy pesszimista vagy? Ezután leírt egy rövid történetet, miszerint a 21. században már nem kell attól félnünk, hogy egy meteor becsapódás megöl minket, mert tudunk ellene védekezni. A feladat pedig a következő volt. Az embereknek arra a kérdésre kellett válaszolniuk, hogy ez az állítás igaz vagy hamis. A csavar a történetben annyi volt, hogy Morris 6 féle betűtípust használt a válaszoknál és más-más típussal küldte el őket az embereknek. A konklúzió pedig, hogy az emberek leginkább a Baskerville betűtípussal írt lehetőséget találták igaznak. A kísérlet vesztese a Comic Sans lett, ugyanis az ezzel írt választ találták a legkevesebben hihetőnek. A hamis állítást akkor választották legtöbben, mikor Georgia betűtípussal volt írva, és a legkevesebben mikor Baskerville-el. Az egyértelmű győztes a megbízhatósági versenyen tehát a Baskerville.
Betűtípust választani tehát tényleg nagy feladat, hiszen ahogyan a kísérletből is láthatjuk, akár még az emberek bizalmát is befolyásolhatja.
Ha úgy érzed nem vagy teljesen biztos benne, mi passzolna hozzád és cégedhez, ne aggódj. A weboldal készítés első fázisában mi a designt is megtervezzük, aminek keretén belül a szerintünk hozzád illő betűtípust is megkeressük.