Hogyan lesz a marketing terv a saját üzleti sikerének záloga?
Tisztában van saját lehetőségeivel? És az internet nyújtotta lehetőségekkel? Képes rá, hogy céljai szolgálatába állítsa a legújabb webes technológiákat? Van róla elképzelése, hogy hogyan fogjon hozzá, és mi legyen az első lépés, amit megtesz?
A marketing terv felépítése sokak szemében plusz munkát jelent, felesleges vagy épp szükséges rossznak tartják. Pedig nem csak egy hagyományos, offline üzletnek van rá szüksége, hanem egy webáruháznak is – sőt kihagyhatatlan, és nélkülözhetetlen eleme az üzleti sikernek. A marketing terv valójában nem más, mint egy alaposan körüljárt, jól megírt jelentés, a lehetőségek, eszközök számbavétele a kitűzött célok tekintetében. Szükséges, és alapvető fontosságú nem csupán a nagy vállalatok marketing osztályai, hanem a kis- és középvállalkozások számára az indulásnál, de akár a későbbiekben is. Ez ma már alapvető az üzleti életben, hiszen ahhoz, hogy eredményt érjünk el, stabil és jól átgondolt lépéseket kell megtennünk. Enélkül könnyedén elveszhetünk a sokszor könyörtelen piaci versengés során.
A marketing terv
- jövőbeli célokat határoz meg, és irányt ad a marketing és egyéb tevékenységeinknek;
- segít a megfelelő finanszírozási eszközök megtalálásában
- motivál, hogy megismerjük és nyomon kövessük a piaci viszonyokat, amelyben tevékenykedünk;
- nélkülözhetetlen a jövőbeli tervek, kezdeményezések elindításához vagy folytatásához.
- hiteles visszajelzést ad a munkánkról
- ösztönöz, hogy megfigyeljük, leírjuk, elemezzük és kiértékeljük a döntések várható és elért eredményeit;
A marketing terv legfontosabb lépései a:
– tervezés
– megvalósítás
– ellenőrzés
– kiértékelés
Első lépésben meg kell fogalmazni azokat a kérdéseket, melyekre a marketing terv választ kell hogy adjon. Ezek a következők:
- Miért tőlem vásároljanak, és ne pedig mástól?
- A szolgáltatásom/termékem miben kivételes, és egyedi?
- Ügyfélkör meghatározása – Kik azok, akik vásárolni fognak tőlem?
- Az ügyfelek igényei, elvárásai. Mire van szükségük?
- Ezzel kapcsolatban a termékem, szolgáltatásom milyen igényt elégít ki?
Fontos, hogy a marketing terv kialakítása során meghatározzuk azt, hogy hová tartunk, mi a célunk, valamint azt is, hogy jelenleg hol tartunk. Tudnunk kell mi az erősségünk, és melyek a gyenge pontjaink, melyeken javítanunk kell. Fontos tájékozódni a marketing terv kapcsán az aktuális e-kereskedelmi tendenciáról, új stratégiákról és szolgáltatásokról. Kiemelt szerepe van többek között annak, hogy a jelenlegi és leendő vásárlók a keresőkben a számunkra fontos kulcsszavakra rákeresve első helyen találjanak meg minket.
A marketing terv „megvalósítás” része elsősorban azt kell hogy tartalmazza, hogy milyen módon kívánjuk elérni a kitűzött célokat. A lehetőségeinket és eszközeinket figyelembe véve kell megtenni azokat a lépéseket, melyek elvezetnek a biztos üzleti sikerhez.
Fontos, hogy ne térjünk el a tervünktől, hiszen egy alaposan és szakszerűen kidolgozott marketing terv megvalósítása az üzleti siker egyik záloga.
A megvalósítást mindig az ellenőrzés követi, mely minden marketing terv nélkülözhetetlen része kell, hogy legyen. Ez ad számunkra visszaigazolást arról, hogy valóban jól végeztük-e a munkánkat – hogy valóban oda jutottunk-e el, ahová terveztük, és úgy értük-e el a célunkat, ahogyan elképzeltük. A marketing terv összeállításakor feltételezett körülmények a megvalósítás során ugyan megváltozhatnak, de még menet közben nyugodtan közbeiktathatunk kisebb változtatásokat.
Az eredmények felmérése, a marketing terv kiértékelése végül pedig lehetőséget ad arra, hogy tanuljunk az esetleges hibáinkból, ami pedig eredményt hozott, azt a későbbiekben is alkalmazzuk, végül pedig élvezzük a sikeres munka jól megérdemelt gyümölcsét.